4-årstårta

 För en vecka sedan fyllde min kollegas lilla dotter 4 år. Jag fick frågan om jag möjligtvis skulle vilja göra en tårta och självklart ville jag det! Vilken komplimang!

Jag försökte hålla mig till favoritsmaker och favoritfärg när jag gjorde tårtan. Favoritfärgen är lila och hon älskar choklad och grädde.

Tårtan består av chokladbottnar, jordgubbsgrädde och chokladbollskräm.

Tårtbottnar

När jag gjorde chokladbotten använde jag mig utav receptet ”lika delar”

Fyllningar

Jordgubbsgrädde

Jag har använt mig av ett grundrecept för jordgubbsmousse när jag gjorde jordgubbsgrädden. Eftersom födelsedagsbarnet tycker mycket om grädde har jag däremot ökat mängden grädde i moussen för att fyllningen ska bli mer gräddig. Jag har inget exakt recept på denna men har gjort ungefär såhär.

Börja med att lägga två st gelatinblad i blöt i ca 5-10 min. Koka upp ca 500 g frysta jordgubbar och låt puttra en liten stund. Sila sedan uppkoket så att du får en slät vätska i en skål. Krama ur vattnet ur de två gelatinbladen och lägg i jordgubbsvätskan. Vispa ca 4 dl grädde. När jordgubbsvätskan svalnat, blanda ner i grädden och rör om. Låt stå i kylen ett par timmar. Jag gjorde ju som sagt en mer gräddig variant av moussen men vill du ha en riktigt jordgubbsmousse kan jag verkligen rekomendera att istället använda detta recept som jag har använt på många tårtor.

Chokladbollskräm

Eftersom födelsedagsbarnet också tycker om choklad så passade jag på att testa denna härliga fyllning som jag hittat på sockerrus blogg.

100g smält smör

3 msk kakao

1 dl socker

1 tsk vaniljpulver

3 dl havregryn

3 msk kallt kaffe

1-2 dl vaniljkräm gjord på marsanpuvler

1-2 dl vispad grädde

ca 1 dl kokos

Blanda alla ingredienserna utom grädde och vaniljkräm i en skål. Vispa grädden i en skål och vaniljkrämen i en annan. Häll i grädde och vaniljkräm i smeten, lite i taget, tills du får önskad konsistens.

Bred på ett lager chokladbollskrämpå ett lager av tårtan och strö över kokos. Bred jordgubbskrädde på ett annat lager. Dekorera som önskat.

Tårtan är spacklad med en chokladsmörkräm och täckt med fondant. Dekorationerna är gjorda i flowerpaste.

Kommentera

