Angel Feather Icing

Denna icing är kritvit och har en härlig smak av citron. Den är lätt att göra, lätt att arbeta med om man vill täcka en tårta och den håller sig bra om du vill göra tårtan någon dag i förväg. funkar även att frysa bakverket med icingen på och den är lika fin när du tinat den igen (tina sakta i kylen). Du kan smaksätta med någon annan essens om du skulle vilja.

Jag har använt mig av ett recept härifrån, jag brukar dock utesluta vinsyran helt eftersom jag tycker vinsyran tar över smaken för mycket. Resultatet blir dock detsamma.

3 äggvitor

225 g socker

200 g sirap

3 msk vatten

1/2 tsk vinsyra

1/2 tsk salt

1,5 tsk citronessens

Häll i alla ingredienser förutom citronessensen i en skål i rostfritt stål eller keramik. Koka upp vatten i en kastrull och sätt skålen med ingredienserna över vattenbadet. Låt vattenbadet koka och vispa smeten tills den blir fluffig. Det kan ta 7-10 minuter. Den skall bli toppig och du ska kunna vända på skålen utan att icingen trillar ut. När du har en bra smet rör du även i citronessensen och tar sedan av skålen från det kokande vattenbadet. Nu har du en icing som du kan använda till att täcka tårtor eller till cupcakes eller till något annat smaskigt.

11 reaktioner på ”Angel Feather Icing

  1. Pingback: Bellisar, Brookies « Vanilj och Viol

    • Hej Helene. Vad tråkigt att den blev rinnig. Jag funderar lite på vad som kan ha hänt men vet inte riktigt. Jag har gjort denna många ggr och misslyckats en av dessa då jag vispade för lite, men du sa att dem var toppig innan du tillsatte essensen. Om du ändå vill prova igen ( för den är supergod och vacker på tårta) så skulle jag råda dej att prova vispa längre tid än receptet anger. Sedan tillsätta essensen lite i taget. Och använd glasskål eller skål i rostfritt stål om du inte redan gjorde det. Så fortsätt vispa ett tag till efter den blivit toppig. Jag hoppas det fungerar 🙂

      • Den blev rinnigare med essensen men gick ändå att ”kleta på” tårtan och den rann inte nämnvärt på plats. Den ser ut att precis vara på väg att börja rinna men gör det inte! 🙂 Däremot upplevdes den lite för söt för diabetikerna i släkten, men receptet kommer nog att sparas till rätt tillfälle! 🙂

      • Härligt att den gick att använda iallafall. Prova vispa ännu lite längre nästa gång. Den är rätt söt men jag gillar den ändå bättre än frosting med florsocker som nästan är ännu sötare. Och så gillar jag att den inte stelnar som andra frostings, den behåller sin glans. Men den gör sej bäst på tårtor utan andra söta tillbehör att konkurrera med. Vilken mysig blogg du har förresten 🙂 det där med makroner har jag varit sugen på att testa länge, ska bara samla lite till mod. Dina blev jättefina!

  2. Pingback: Färgglad « Vanilj och Viol

  3. Hej! Inser att det var en tag sen du la upp denna men jag ska nämligen ha angel feather icing på mina cupcakes till studenten och undrar om det går att göra frostingen dagen innan och om jag då ska förvara den i kyl eller i rumstemperatur? 🙂
    Tack på förhand!

    • Åh det kommer bli gott, detta är en av mina favoriter. Du kan göra cupcakesen dagen innan och även lägga på icingen och sedan förvara i kyl. Jag vet inte hur det funkar att göra icingen dagen innan och sedan bre/spritsa på cupcakes dagen efter däremot. Det funkar säkert det också men jag hade gjort färdigt allt dagen innan och förvarat i kylen. Så är det bara att ta fram färdigt på studentdagen 😊

      • Åh! Tack för det snabba svaret! ( studenten är imorgon så det uppskattas verkligen!)
        Men då gör jag förmodligen så att jag gör klart dem ikväll! 🙂

    • Hej 🙂 Jag har aldrig provat så jag kan inte svara på det tyvärr. Jag brukar använda smörkräm under sockerpastan då den ger lite mer stadga. Risken finns att denna icing kan bli lite för lös för att ha under sockerpasta.

Lämna en kommentar